Vad har du på skrivbordet Erik-Hugo?

Att jobba med fysiska modeller är ett viktigt men alltför sällan använt verktyg i vår digitaliserade arbetsvardag. Men för  Erik-Hugo Pajos, formgivare och anställd på MARELD sedan augusti, är det en självklar arbetsmetod.

De där modellerna ser spännande ut  – berätta!

De är till ett projekt som vi jobbar med på Dagö i Estland och jag är med och utvecklar möbleringen med några skulpturer.  Det är alltid viktigt med modeller för att förstå volymen, kompositionen och konstruktionen av objektet. Det utmanande är att kunna hitta balansen när man abstraherar ett vardagsobjekt, så att resultatet inte bara blir en större kopia av en kotte men att det fortfarande väcker samma känslor i folk. Plus att det är roligt att kunna bygga saker på riktigt och se processen!

– Du har varit på MARELD ett halvår nu.  Har du upptäckt några skillnader mellan designerns och arkitektens arbetsmetoder?

Arkitekter tänker i metrar, designers i millimetrar. Allt annat handlar om personliga preferenser. Jag vill inte säga att vara designer och arkitekt är samma sak. Men om vi pratar om arbetsmetoder, då vill ju alla jobba på ett sätt som fungerar bäst för dem. Arkitekter och designers har ofta ganska likartat sätt att jobba med grejer, så jag ser inte så stor skillnad. Båda jobbar med medling mellan människa och objekt.

 

– Du var nyligen på möbelmässan i Stockholm. Vad var dina intryck –  hur ser trenderna ut framöver?

LYXIGT. På en sån mässa känns det nästan alltid som att de flesta stora producenter rör sig mot mer exklusiva och lyxiga uttryck. Koppar, mässing, betong, marmor, trä, läderdetaljer och pastellfärger är det som fortfarande gäller. Greenhouse har alltid varit min favorit. Där kan man se djärvare saker som inte finns någon annanstans på mässan – motiverande!

Läs mer om kotten och Kärdlaprojektet här.